انگلیسی یک زبان لینگوال فرنکا (زبان میانجی) است. به طوریکه اغلب افراد با زبان های مادری متفاوت به کمک این زبان با هم تعامل دارند. به کمک زبان انگلیسی افراد با زبان های مختلف مثل هندی، فارسی، فرانسوی و … می توانند با هم صحبت کنند.

امروزه زبان انگلیسی در بیشتر کشورها و فرهنگ ها استفاده می شود؛ از این رو فرصت های شغلی و اجتماعی شما را بیشتر کرده است.

شما هر چقدر در مکالمه روان باشید، مکالمه های شما به آن اندازه جالب، پربینش خواهد بود.

تسلط به مکالمه زبان انگلیسی فرصت تجربه هایی مثل سفر، تحصیلات و کار در  ایالات متحده و دیگر کشورهای خارجی که به وفور انگلیسی صحبت می کنند را فراهم می کند.

خبر خوش اینجاست که امروز برای شما ترفند هایی خواهیم گفت که می توانید به کمک آن ها مکالمه زبان انگلیسی خود را قوی تر کنید.

تلفظ صحیح واژگان کلید فصاحت است، ولی فاکتورهای دیگری هم هستند که در روان صحبت کردن، موثر هستند. این مقاله به شما کمک می کند گام هایی فراتر از رسیدن به توانش زبانی بردارید.

چگونه مهارت مکالمه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت مکالمه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

برای اینکه به روانی به زبان انگلیسی صحبت کنید؛ هم باید تلفظ صحیح و هم از تنوع واژگانی بهره مند باشید.

1- دایره واژگان خود را گسترش دهید

هر روز واژه های جدیدی یاد بگیرید. یادگیری روزانه واژگان روش موثری برای افزایش دایره واژگان انگلیسی است. می توانید برای خود برنامه داشته باشید. 3 عدد واژه جدید یا 10 عدد واژه جدید را می توانید یاد بگیرید.

حتی اگر وقت ندارید، یادگیری 1 واژه در روز هم برای شما سودمند است. به طوریکه در پایان سال شما 365 واژه جدید انگلیسی را بلد خواهید بود. عدد را جایی یادداشت کنید تا اغلب موارد به شما یادآوری شود. اگر برای یادگیری زبان شریک یا دوستی  دارید که می تواند به شما کمک کند حتما این اطلاعات را با او در میان بگذارید تا از پیشرفت شما مطلع باشد.

برخی از منابع خوب برای یادگیری لغات جدید می تواند اخبار، موسیقی، برنامه های تلویزیونی باشد. البته بستگی به عادت روزانه شما دارد که کدام منبع را انتخاب کنید. اگر به موسیقی گوش می دهید، به متن موسیقی توجه کنید و واژه های جدید را یادداشت کنید. موسیقی ها،  واژه ها، عبارت ها و اصطلاحات خیلی خوبی دارند.

واژه های انگلیسی را در داخل جملات و عبارت ها یاد بگیرید.

2- تلفظ خودتان را بهتر کنید

شما ممکن است واژه های زیادی بلد باشید؛ اگر در درست تلفظ کردن آن ها موفق نباشید، کسی حرف های  شما را متوجه نمی شود. از این رو به نظر می رسد ازبرشدن واژه ها اتلاف وقت است، مگه نه!؟

زمانی که از دیکشنری های آنلاین مثل  Macmillan و  Merriam-Webster استفاده می کنید روی آیکون اسپیکر موجود در کنار واژه کلیک کنید و تلفظ درست واژه هایی که مطمئن نیستید گوش دهید. ویدیوهای آموزشی زیادی در یوتیوب یا پادکست هایی هستند که جنبه های مختلف تلفظ زبان انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتش را بررسی می کند.

گفتن واژه ها با تلفظ درست خیلی خوب است. اما راز مکالمه روان در پشت سر هم گفتن جملات است. زمان هایی که شعر می خوانید به آوای موسیقیایی آن گوش دهید، یا سریال های کمدی را دنبال کنید.

ارتباط دهی: نحوه ارتباط دهی واژگان را از نیتیو اسپیکر ها یاد بگیرید. با چه نوایی جمله را پایان می دهند و چگونه بین جملات مکث می کنند.

اختصارها: واژه های فشرده، حالت فشرده شده ی دو واژه هستند. برای مثال:

  • I + am = I’m
  • he + will = he’ll
  • they + have = they’ve
  • do + not = don’t

 

استرس: در بعضی واژه ها سیلاب های استرس دار وجود دارد؛ همچنین در بعضی جملات هم واژه های استرس دارد هستند.

ریتم: ریتم ها حالت کلی استرس ها هستند، ریتم ویژگی موسیقیایی انگلیسی است.

تکنیک هایی برای بهبود مکالمه زبان انگلیسی

الان روش هایی آموزش می دهیم که در خانه هم بدرد شما می خورد و تنهایی می توانید این کارها را برای بهبود مکالمه خود انجام دهید.

تکنیک هایی برای بهبود مکالمه زبان انگلیسی

4- شدووینگ مکالمه

به طور خلاصه این تکنیک نوعی تقلید است. به نیتیو اسپیکر گوش دهید و روش مکالمه او را کپی کنید.

ویدیوهای مورد علاقه خود را با زیرنویس پیدا کنید. ویدیویی که می خواهید تماشا کنید، چیزی باشد که شما واقعا به آن علاقه داشته باشید.

تعداد زیادی از  ویدیو ها را تماشا کنید. به ویدیو گوش دهید و زیرنویس های آن را دنبال کنید. به اندازه ای ادامه دهید که درک درستی از محتوا داشته باشید. در حالی که این کار را انجام می دهید خود را برای قدم بعدی آماده کنید.

جمله به جمله داستان را تقلید کنید. ویدیو را پلی کنید، گوش کنید. صحبت کنید. ضبظ کنید ( اختیاری)

الگوهای مکالمه را به بهترین نحو کپی کنید. اگر گفتار خود را ضبط کرده باشید می توانید با ارجینال آن مقایسه کنید. به شباهت ها و تفاوت های دو گفتار پی ببرید. این کار را تا جایی ادامه دهید که همه ی جملات ویدیو را ازبر باشید.

5- با خودتان مکالمه تمرین کنید

با صدای بلند با خودتان صحبت کنید. این می تواند گفتن جملاتی مثل "Shall we go get a glass of water?" یا حتی جملاتی برای به یادآوردن مثل " need to do a load of laundry today." باشد.

می توانید دو صفحه از کتاب را انتخاب کرده و با صدای بلند بخوانید. این کار ممکن است مهارت خواندن شما را ضعیف کند ولی مهارت مکالمه شما را بهبود می بخشد.

می توانید گفتگوی خود را ضبط کرده،  دوباره به آن گوش کنید و خطاهای تلفظی خود را اصلاح کنید. اگربرای شما امکانش مهیاست از یک بومی بخواهید که گوش دهد.

6- به زبان انگلیسی فکر کنید

اگر به زبان انگلیسی فکر کنید؛ در پاسخ دادن و مکالمه روزمره هیچ مشکلی نخواهید داشت. (به ترجمه نیاز نخواهید داشت.)

راه موثر برای فکرکردن دوباره به زبان انگلیسی داشتن یک دفتر خاطره است. به طوریکه شما در این دفتر خاطره به زبان انگلیسی یادداشت کنید. هدف نوشتن عالی نیست، بلکه این کار سبب می شود هرچند کم به زبان انگلیسی فکر کنید.

7- یک داستان را از نو به گونه ای دیگر بگویید (به زبان انگلیسی)

با تعریف داستان یک گام جلوتر بردارید. شما با مرور خط فکری  یک نفر دیگر با واژه های خودتان داستان را تعریف می کنید.

 

یک داستان معروف از فرهنگ زبان انگلیسی را شروع کنید. تعریف شما علاوه بر رساندن معنی لغات باید مفهوم وریزه کاری های فرهنگی داستان را هم پوشش دهد.

به یاد داشته باشید که با واژه های ساده ی متفاوتی می توانید داستان را از نو تعریف کنید.

اغلب اوقات تمرین کنید تا مکالمه زبان انگلیسی خود را خوب کنید

کار نیکو کردن از پر کردن است. از این رو به اندازه کافی انگلیسی مکالمه کنید. برخی از مردم فکر می کنند آن ها چون فرصت حضور در ایالات متحده و کشورهای انگلیسی زبان را ندارند  و حتی در محیط کار و زندگی آن ها انگلیسی حرف نمی زنند، ممکن است انگیزه خود را از دست دهند.

در مورد این بهانه ها می شود توجیح آورد، اما به آن ها اجازه ندهید که شما را از یادگیری باز دارند. خوشبختانه با پیدایش پدیده ای به نام جهانی شدن و تکنولوژی شما فرصت های خیلی خوبی برای تمرین مکالمه دارید.  می توانید چند ایده را در زیر پیدا کنید.

8- در رویداد های عمومی سخنرانی به زبان انگلیسی شرکت کنید

دانشگاه های بزرگ، تئاترها و اجتماع های فرهنگی رویداد های مثل بحث آزاد را تشکیل می دهند. مجالس بداهه گویی، داستان سرایی و … همه فرصت هایی هستند که شما می توانید قاطی مردم شوید و مکالمه زبان انگلیسی خود را تمرین کنید.

 

بسیاری از دانشگاه ها رویدادهایی مثل TED برگزار می کنند. می توانید در این رویدادها ایده های خود را بگویید. اگر خارج از ایران زندگی می کنید می توانید در سخنرانی های TED شرکت کنید.

9- کافه های زبان

اگر در محیط های عمومی خجالت می کشید. ( برای خیلی ها این حالت روحی وجود دارد) در کافه های زبان که محیطی آرام و دوستانه دارند شرکت کنید. با افرادی که مایل هستند انگلیسی تمرین کنید.

10- استفاده از برنامه ها

روش دیگر استفاده از برنامه، برای مکالمه با نیتیواسپیکرهاست.برای  برخی از برنامه های معروف می توان به  HelloTalk ،Tandem ،WeSpeke اشاره کرد. با حفظ آرامش می توانید در خانه از این برنامه ها استفاده کنید.  استفاده از برنامه ها خیلی راحت است. شما ابتدا ثبت نام می کنید و زبان مادری و زبان های مورد علاقه ی خود را مشخص می کنید. برنامه برای شما افرادی را پیدا می کند که دوست دارند به زبان انگلیسی با شما ارتباط برقرار کنند. تنها چیزی که شما نیاز دارید فشردن چند دکمه و شروع مکالمه است.

11- با سیری (گوینده تلفن های هوشنمد آیفون) چت کنید

وقتی من با سیری مکالمه می کنم سعی می کنم شمرده و روان صحبت کنم. از آنجایی که سیری ماشین است نمی توانید از سرنخ های محیطی و زبان بدن استفاده کنید. کلمه های شما تنها ابزار برای انتقال مفهوم هستند. از این رو باید تلاش کنید به حداکثر توان شفاف و واضح صحبت کنید.

 

یکی دیگر از مزایای سیری همیشه دسترس بودن آن است. اگر شارژ کافی داشته باشید هر آن می توانید با سیری مکالمه تمرین کنید.

اگر تلفن هوشمند شما اندروید است می توانید با برنامه Google now این تمرین را انجام دهید.

 

خلاصه کلام

 

با هر روشی که برای شما مناسب است، به صورت اصولی دایره واژگان خود را افزایش داده و تلفظ خود را بهتر کنید. هرگز فراموش نکنید که کارنیکو کردن از پر کردن است.

گردآوری شده از: وب سایت معتبر مرکز تدریس خصوصی زبان انگلیسی زبان آموزان پیشرو